torsdag 27. juli 2017

Barnedåp eller voksendåp ?

Når  vi snakker om dåp brukes ofte begrepene "barnedåp" eller "voksendåp". Jeg liker ingen av disse uttrykkene.

Barnedåp er jo bare et uttrykk for at den som blir døpt er et barn.  Den yngste jeg har døpt var 11 år, altså har jeg praktisert barnedåp.  

Voksendåp beskriver at den som blir døpt er voksen, og den eldste jeg har døpt var nærmere 80 år gammel.  Men dette forteller egentlig ingen ting.

Bibelsk dåp
Nå ligger det nok mer i begrepene enn bare dette.  For ofte så settes disse mot hverandre.  Enten så praktiserer man dåp av spebarn eller dåp av "voksne".  Det siste satt jeg i anførselstegn, siden jeg ikke kjenner noen som bare døper voksne mennesker, som pr definisjon er over 18 år.  Andre begreper som benyttes for "voksendåp" er gjerne "troendes dåp" eller rett og slett "bibelsk dåp".   

"Vi fordømmer gjendøperne"
De som praktiserer spebarnsdåp anklager ofte baptister eller pinsevenner for å være "gjendøpere", dvs at man døper om igjen mennesker som allerede er døpt.  Det står til og med fem ganger i Den Norske Kirkes bekjennelsesskrifter at "vi fordømmer gjendøperne". Å fordømme er i denne sammenheng det sterkeste uttrykk en kirke kan benytte om andre troende.  Så dette er faktisk noe som flere prester og biskoper har sagt at man ikke stiller seg bak, selv om de er uenige i vårt dåpssyn.   

Nå er det slik at også jeg ville ta avstand fra gjendåp.  Med bakgrunn i Efeserne 4:5 ville jeg si at det finnes kun en dåp.  Man skal ikke døpes igjen og igjen.  Jeg er klar over at noen pinseretninger gjør dette.  Det ble noe uro da forkynnere fra Pensacola forkynte dette i Norge for noen år tilbake.  Man hevdet at dersom man hadde falt i synd eller falt fra troen og omvendte seg, kunne man døpes på nytt.  Men dette er ikke vanlig oppfatning blant pinsevenner og baptister verken i Norge eller utlandet.  

Vi er ikke gjendøpere
Når baptister og pinsevenner døper mennesker som er "døpt" som barn, så er de ikke gjendøpere.  Uttrykket "gjendøper" oppstod som et skjellsord under den store døpervekkelsen på 1500-tallet i Europa.  Døpermenighetene ble kalt for "anabaptister" av sine motstandere - altså "gjendøpere".  De ble også forfulgt på det groveste av Den Katolske Kirken, som både brant sine troende brødre og søstre på bålet, eller fikk dem druknet, fordi man forkynte og praktiserte Guds ord om dåpen. 

Når det bibelske grunnlaget for dåp ikke er oppfylt, kan vi ikke kalle handlingen for en dåp.  Det innebærer at dersom du har blitt "døpt" uten at du hadde tatt imot troen på Jesus Kristus og latt deg døpe ved full neddykkelse i vann, så er du ikke døpt.  Da blir det heller ikke en gjendåp, men en dåp, når du lar deg døpe.  Det betyr også at vi døper mennesker som blir fri fra sekter hvor de praktiserer en "dåpshandling" som ser ut til å være lik den bibelske dåpen.  Er man "døpt" som f.eks. mormoner eller Jehovas vitner, vil man bli døpt som kristen dersom man omvender seg til Bibelens Gud.  

Barn eller voksen?
Så hvor gammel må man være for å bli døpt?  Det sier Bibelen ikke noe om.  Det er den som døper som må forsikre seg om at dåpskandidaten har forstått budskapet man har hørt forkynt, dvs at det er en tro på Bibelens Gud, Fader, Sønn og Hellig Ånd - siden dåpen ifølge misjonsbefalingen i Matt 28:19, er en dåp til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn.

Vi mennesker modnes forskjellig, så noen vil være klar for dåp når de er f.eks. 11 år gamle, mens andre ikke er det.  Derfor har jeg ikke bare døpt en som var 11 år, men jeg har også latt være å døpe en som var 11 år gammel.  Han ba jeg vente, og fikk døpe han da han var 15.  Jeg har også avvist en kvinne i 30-årene fordi hun ikke hadde omvendt seg fra andre religiøse tanker.  Jeg ba henne bryte med sin guru i India først. Hun ble døpt i en annen menighet.   

Når det gjelder begrepene barnedåp og voksendåp, sier jeg egentlig nei-takk til begge.  Jeg foretrekker uttrykket bibelsk dåp.  Det forteller om noe mer enn bare alder.  

ANBEFALING: Les de andre artiklene om dåp her på bloggen for å se sammenheng og helhet i spørsmålet.

2 kommentarer:

  1. Det har vore svært interessant å følgja denne artikkelserien om dåp. Eg kan berre seia AMEN til alt du har skrive.

    SvarSlett
  2. Helt rett analyse. Bibelsk dåp etter en hat tatt imot Jesus som sin frelser.

    SvarSlett