mandag 28. august 2017

"Messias" på NrK

I disse dager går det en programserie på NrK om messias-skikkelser rundt omkring i verden.  Selv om man står i fare for å gi dem mer PR enn de fortjener, er det interessant at dette tas opp nå.  Jeg vil også rose programskaper (og ateist) Jonas Bendiksen for å behandle temaet på en seriøs måte og med respekt for de involverte.

Når dette er sagt, så vil jeg samtidig si at dette fenomenet er profetert i Det Nye Testamentet av den sanne Messias for to tusen år siden.  Før jeg går inn på de tre gruppene jeg ser av slike "messiaser", har jeg lyst til å sitere den sanne Messias.  Når jeg gjør det, så er det en språklig detalj som ikke er uvesentlig.  Messias og Kristus er samme tittel (messias er hebraisk, mens kristus er gresk.  Det betyr "den salvede" og ble opprinnelig brukt i hovedsak om konger).

"For mange skal komme i mitt navn og si: Jeg er Kristus. Og de skal forføre mange."  
(Matteus 24:5).

"Om noen da sier til dere: Se, her er Messias! eller: Se der er Han! - så tro det ikke!"
(Markus 13:21). 
 
Bedragere
Det finnes ulike typer falske messiaser.  En av disse er mennesker som ser en mulighet til å berike seg selv eller oppnå makt over andre mennesker.  Det er altså motivert av egen vinning, ikke av en religiøs overbevisning. Disse menneskene utnytter andres tro og naivitet ganske brutalt.  Det finnes flere slike eksempler gjennom historien.  På toppen sitter et menneske som enten har blitt rik på penger og materielle verdier, eller som har fått tilfredsstilt et maktbehov.  Her ligger det altså en kalkulert menneskelig utnyttelse som grunn for kravet om å bli akseptert som "messias". 

Sinnsforvirrede
Den andre gruppen falske messiaser, er dem som på grunn av ulike former for psykiske lidelser tror om seg selv at de er "messias".  Jeg har selv møtt en av disse.  Hun hadde riktignok ingen tilhengere, og hadde nok dessuten et lyst øyeblikk da hun sa: "Av og til tror jeg at jeg er Jesus, men jeg er vel ikke det?"  For noen er det tydelig at det er en psykisk lidelse, men andre kan virke helt oppegående, bortsett fra tanken om å være messias.  I denne kategorien finner vi også fenomenet "Jerusalemsyndromet", som vanligvis er et forbigående fenomen.  Syndromet inneholder en gruppe mentale fenomener som involverer nærvær av religiøst besatte ideer, vrangforestillinger eller andre psykotisk-lignende opplevelser utløst av besøk i Jerusalem.  Fenomenet har påvirket muslimer, kristne og jøder av ulik bakgrunn. Disse sinnsforvirrede "messiasene" er på en måte unnskyldt, siden dette er en psykisk lidelse og de trenger hjelp. Likevel finnes det eksempler på at mennesker har valgt å tro på deres vrangforestillinger og fulgt etter dem som "disipler."

Forførere
Å begynne å vurdere hvilke av disse grupperingene som er farligst er vanskelig.  Blir man forført av falske messiaser, er det like farlig uansett.  Men det åndelige elementet i dette gjør den siste gruppen mer skremmende enn de øvrige to. For Bibelen viser oss at det i endetiden vil komme både falske forkynnere, lærere, messiaser, profeter, ja til og med en mektig verdensvid organisasjon (også kalt "skjøgekirken").  Om henne står det: "Og jeg hørte en annen røst fra himmelen, som sa: "Kom ut fra henne, mitt folk, for at dere ikke skal bli delaktige i hennes synder, og for at dere ikke skal få noen av hennes plager." Åpenbaringen 18:4.  Denne typen forførere og "messiaser" er verken motivert av eget begjær eller av noen sinnslidelse, men av onde krefter.  

Vær på vakt!
De messias-figurene som NrK viser programmer om, er lett å avvise som falske "messiaser."  Sanne troende vil ikke bli forført av dem.  Det kan være interessant å se, men vi vet at dette ikke stemmer med Guds ord, og kan derfor lett avvise dem.  Værre kan det være med førførende ideer som kommer til oss enten gjennom internett eller omreisende forkynnere.  Tanker som i første omgang ikke handler om en falsk "messias", men om falsk lære.  Ting som høres greit ut i utgangspunktet, man bruker Bibelen til og med, men det leder feil.  Vær på vakt.  Jesus sier at i de siste tider kommer det til å bli mye av dette.  Det er hva jeg ser i dag.  Det er en enorm mengde religiøse tanker og ideer som presenteres for kristne i dag.  Alt fra nye tolkninger av Bibelen, til helt nye profetiske budskap. Noen kristne hopper på disse strømningene - VÆR DERFOR PÅ VAKT.  "Se, Jeg kommer snart! Hold fast på det du har, så ingen skal ta kronen din." Åpenbaringen 3:11.  Jesu halvbror, Judas, skriver følgende i sitt brev: "Dere kjære! Samtidig med at jeg var meget opptatt med å skrive til dere om vår felles frelse, fant jeg det nødvendig å skrive til dere for å formane dere til å stride alvorlig for den tro som én gang for alle ble overgitt til de hellige." Judas 1:3.  

Det kommer ikke noe nytt evangelium, eller noe nytt budskap.  Vi har fått det Gud ville dele med oss i Jesus Kristus, gjennom Guds ord - Bibelen. Kjemp for denne troen, den som har blitt gitt oss en gang for alle. 

(Bildet: Den falske messias; Vassarion, Han har flere tusen tilhengere og har bygget opp en hel landsby i Russland).  

2 kommentarer:

  1. Ja det er godt at Skriften har aadvart oss nettop om dette, så vis me leser Bibelen, så blir me ikke lurt av disse falske Mesiasser !

    SvarSlett
  2. Så noen minutter her om dagen, ikke bra. Styrer unna den slags. Dessverre tror jeg slike programmer kun er med på å latterliggjøre troa vår.

    SvarSlett