tirsdag 29. august 2017

Har valget noe med min tro å gjøre?

Jeg tror ikke det vil bli en katastrofe for Norge om "feil" side av politikken vinner valget, men det vil likevel være avgjørende viktig for kristne hvem som regjerer landet fremover. Derfor må du stemme, og da er det viktig å ha tenkt gjennom hva som er viktig.

Som den våkne bloggleser sikkert har forstått, er jeg politisk interessert. Hadde jeg i sin tid takket ja til toppplassen for et politisk parti i Vest Agder og drevet valgkamp den gangen, kunne jeg trolig hatt fire år bak meg på "tinget" (basert på antall stemmer partiet fikk uten mitt bidrag).

Noen tenker at politikk ikke er viktig, men det er de politikerne vi velger som er med å forme det samfunn vi og våre barn må leve i. Norske politikere har på mange måter vært flinke til å ta vare på den økonomiske siden. Vi har kanalisert oljerikdom inn i landets økonomi, og ikke bare gitt overskudd til selskaper og privatpersoner, slik mange andre oljenasjoner har gjort. I Norge har det i stor grad kommet folket til gode. Vi lever i et velferdssamfunn. Det er politisk ledelse som har gjort dette. Disse hovedlinjene er alle de større partiene enige om.

Men et samfunn handler om mye mer enn økonomi og oljepenger. Vi ser hele tiden hvordan kristne verdier trues. Har du lagt merke til hvor angrepene kommer fra? Noen har vært veldig ivrige etter å forme "Den norske kirke" i sitt bilde. Man innsatte ledere som ikke var kirkens valg, men som man måtte akseptere. Disse har hatt avgjørende betydning for den liberalisering kirken har vært gjennom. Man stiller krav om homovigsel, likestilling, osv. Har du lagt merke til på hvilken side av politikken de befinner seg som ønsker å påvirke og forme kirken? Man kan være enig eller uenig i retningen, men det er farlig når politikere skal bestemme troen, og ikke Bibelen.

Også frikirkene merker presset. Stadig snakker disse politikerne om "statsstøtten" som trossamfunn får, og at disse trossamfunnene må innfri deres krav om både det ene og det andre for å få denne støtten. Vel, for det første så får vi ikke statsstøtte. Vi får tilbakebetalt kirkeskatten. For det andre handler dette om trosfrihet. Vil vi ha et samfunn hvor politikere bestemmer hva vi skal tro?

Hvis du har fulgt med i løpet av de senere årene hvilke partier som vil blande seg inn i kirker og kristnes tro, og overstyre trossamfunns rett til selv å avgjøre sin lære og praksis, så vil du se at dette er partier på en side av politikken. Kan du som kristen stemme på slike partier med god samvittighet? Kan du stemme på partier som i praksis viser forakt for trosfrihet og bibeltroskap?

Så kan man selvfølgelig være enig eller uenig i en rekke enkeltsaker og/eller uttalelser fra alle partier og politikere, men for oss troende er det noe som står over alt dette - retten til å utøve vår tro i henhold til vår forståelse av Bibelens ord. Jeg finner ikke et eneste politisk parti hvor jeg er enig i alle ting, men selvfølgelig skal jeg stemme. Og jeg stemmer IKKE for et samfunn med politikere som har allergi mot kristen tro, som vil fjerne troen fra skole og samfunn, eller som vil blande seg inn i hva vi tror (og truer med økonomiske sanksjoner om vi ikke lytter til dem). Jeg stemmer heller IKKE på partier som samarbeider med disse og gjennom det sikrer disse tankene rom i nasjonalforsamlingen.

For meg blir valg av parti et samvittighetsspørsmål overfor Gud. Hvilke side i politikken har respekt for trossamfunns rett til å selv bestemme hva man tror og lærer? Hvilken side i poitikken har IKKE redusert eller angrepet den kristne tro? Dit går min stemme. Noe annet blir for meg umulig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar