tirsdag 14. februar 2017

Når politikk blir viktigere enn menneskers frelse

2-3 av medlemmene i komiteen som har invitert Franklin Graham til Norge for å avholde en større evangeliseringskampanje trekker seg nå fra komiteen og vil ikke lengre stå som innbydere fordi man er uenig med Grahams oppfatning i den pågående debatten om president Donald Trump i USA. Ja, du leste rett! På grunn av politiske oppfatninger til en evangelist i et annet land i en annen del av verden trekker de seg fra en evangeliseringskampanje i Norge. Når politikk blir viktigere enn menneskers frelse, da kan man i grunnen bare trekke seg.

De som kjenner meg godt, vet at jeg har et sterkt politisk engasjement. Dette engasjementet gjelder ikke bare norsk politikk, men også svensk, amerikansk, israelsk + + Det blir noen våkenetter av og til når det pågår valg rundt omkring. Vi står også foran noen spennende valg i Europa dette året. Om man er bekymret for de valg som står foran oss avhenger selvfølgelig av vårt eget politiske ståsted. Men jeg ville aldri trukket meg fra en evangeliseringskampanje selv om jeg skulle ha oppdaget at lederen for kampanjen hadde et annet politisk syn enn meg. I arbeidet for menneskers frelse, legger vi politikk til side.

Jeg husker da jeg var pastor i Lista Misjonsmenighet at vi hadde medlemmer på 6 forskjellige partilister ved et lokalvalg. Vi ba for dem alle. Selv om sikkert flere kan gjette seg til hvor jeg hører hjemme politisk, har jeg aldri flagget min partipolitiske tilhørighet i menighetssammenheng. I menigheten bør man slippe partipolitisk debatt og uenighet, der har vi et høyere mål. Det er noe som er langt viktigere enn politikk, selv for oss som er sterkt politisk interessert, og det er livet med Jesus Kristus. Så hvorfor i all verden skal frelste mennesker trekke seg fra en kampanje som handler om å bringe denne frelsen til andre? På samme måte som vi ikke inviterer til politiske møter der jeg taler, så er det heller ikke politikk Franklin Graham inviterer til - han inviterer til Jesus.

6 kommentarer:

  1. Ja,for meg er livet Kristus og døden en vinning. En frelst sjel er mer enn alt på jord.

    SvarSlett
  2. Eg er så enig som det går an å bli!

    SvarSlett
  3. makan. skulle vi også boikotte Sarons Dal fordi Rune støtter arbeiderpartiet. Nei, nå altså, vil jeg trekke meg ut av Normisjon siden lederen Granerud trekker seg ut av kampanjen for å frelse flere i Norge. Makan !

    SvarSlett
  4. "Når politikk blir viktigere enn menneskers frelse, da kan man i grunnen bare trekke seg." Bra de har vett å trekke seg, man kan jo ikke ha hvem som helst som ledere for en kampanje som har betydning for landet!

    SvarSlett
  5. Vårt Land skriver at store menigheter som Filadelfia Oslo, Storsalen og Misjonskirken Oslo, ikke ønsker å være med i denne evangeliseringskampanjen. TRIST

    SvarSlett
  6. Hans Erik Haldorsen
    Det er et riktig syn at vi ikke skal blande politikk inn i menighetsamlinger. Men vi kan ikke sette vår lit til en
    prredikants kampanje, vi har da rett til å velge hva vi deltar i uten å bli uglesett av den grunn. Det at noen velger bort denne kampanjen er da ikke en katastrofe. Hver menighet er fri til å satse midler der vi synes det er nerme til dens tilknytning. Det er mange gode måter å gjøre ting på og kan gjøres på en måte som ikke koster så mye. Dessuten så er sønnen til Billy Graham ikke så kjent for mange i Norge, hva han egentlig står for.

    SvarSlett