torsdag 22. desember 2016

Ble Jesus født i en stall ?

Noen ganger er det litt morsomt å stille spørsmål ved ting som folk antar som fakta.  Når det kommer til juleevangeliet er det flere slike "fakta" som har innarbeidet seg gjennom generasjoner.

De tre vise menn har til og med fått navnene Kaspar, Melchior og Baltasar.  Noen tror dette står i Bibelen.  Men det er bare en legende som har festet seg i manges bevissthet.  I Bibelen står det heller ikke at det var tre vise menn.  Bare at det kom noen vise menn fra østen (Matt 2:1).  Men det er mer i historien om de vise menn som kan få oss til å lure.  For hvis jeg spør om hvor de vise menn traff Jesus, vil de fleste svare at de fikk møte Jesus i stallen.  Men gjorde de det?  Historien om de vise menn finner vi i Matteus kapittel 2.  Der står det ikke at de besøkte stallen, men at de fant den lille familien i et hus, vers 11.  Men det er mer.  For umiddelbart etter at de vise menn hadde besøkt Maria, Josef og Jesus, så reiser den lille familien til Egypt, Matt 2:13ff.  De reiser altså ikke hjem igjen til Nasaret eller til Jerusalem etter Jesu fødsel.  Kan det hende at de vise menn ikke besøkte Jesus ved fødselen, men en tid senere?

Juleevangeliet om Jesu fødsel leser vi vanligvis fra Lukas evangelium.  Der fortelles det om hvordan Jesus blir født og lagt i en krybbe (det står ikke at det var i en stall, men fordi det er en krybbe der, antar man at det var i den delen av huset hvor dyrene vanligvis oppholdt seg).  Videre står det om hyrdene på marken som besøker den nyfødte gutten.  Åtte dager senere reiser Josef og Maria sammen med Jesus til Jerusalem for å omskjære ham, slik jødenes skikk er.  I Jerusalem møtte de bl.a. den gamle mannen Simeon og Anna, Fanuels datter.  Etter alt dette reiste de tilbake til Nasaret i Galilea, Luk 2:39.

Den våkne leser vil nå tenke: Lukas skriver ikke noe om vise menn fra Østen, eller om flukt til Egypt.  Hvorfor?  Kanskje fordi dette ikke skjedde ved Jesu fødsel.  Mye tyder på at Jesus var mellom 1-2 år da de vise menn kom til Betlehem og traff ham der.  Det kan iallfall ikke ha vært umiddelbart etter fødselen, siden Lukas forteller oss hva som skjedde da.  Josef hadde sin familie i Betlehem, og byen ligger fint til i forhold til Jerusalem når de skulle delta på høytidene der.  Det var trolig ved en av høytidene i Jerusalem at de vise menn ankom Betlehem.  Siden kong Herodes beordret at alle guttebarn under 2 år skulle drepes, så vil det være naturlig å tro at Herodes forstod at det ikke var et nyfødt spedbarn det handlet om.  Hvis stjernen viste seg for de vise menn i Østen da Jesus ble født, er det naturlig å tenke seg at det tok en stund for dem å komme til Betlehem - særlig når de skulle via Jerusalem.  Det er også tryggere å reise med et barn som er noe større, enn et nyfødt spebarn, når de skulle ut på den strabasiøse reisen til Egypt (selv om Gud selvfølgelig ville ha beskyttet dem).  Uansett er det slik at historien fra Lukas ikke gir rom for flukten til Egypt.  Det betyr at alle som tror på Bibelen som Guds ord til oss i dag, må lande på at besøket av de vise menn og flukten til Egypt skjedde på et annet tidspunkt enn direkte etter Jesu fødsel.  

Juleevangeliet i Lukas evangeliet omtaler ikke de vise menn, og utelukker reisen til Egypt
Matteus evangeliet omtaler ikke hyrdene på marken, og utelukker omskjærelsen i templet og reisen hjem til Nasaret.  Men skjedde disse hendelsene på ulikt tidspunkt, utfyller historiene hverandre.  

Dette var bare noen tanker nå i innspurten før jul :-)  

LES OGSÅ: Ble Jesus født 4 år før Kristus?  
LES OGSÅ: Ble Jesus født i jula?
LES OGSÅ: Ble de vise menn ledet av en stjerne?

3 kommentarer:

  1. Flotte tanker Ulf Magne, men det står ikke at Simeon var gammel, men en kan vel anta det.

    SvarSlett
  2. Jeg selv antar at evangelieforfatterne ikke så denne tiden som det mest sentrale ved det de skrev, og at de selv kunne ha noe mangelfulle opplysninger. Sett på dette viset fyller de alle inn brikker i et puslespill som kanskje ikke kan tas helt bokstavelig på alle områder. Spesielt kan man ikke regne utelatelser som en påstand om at noe ikke skjedde.
    Selv tenker jeg at de dro innom Jerusalem etter fødselen og deretter tok handelsruten mot Egypt, som meget gjerne kan ha gått på middelhavs-siden av fjellkjeden Jerusalem ligger på og ikke på den tørre innlands-siden. De har kanskje kunnet legge ungen på en kjerre med handelsvarer som uansett skulle den samme veien, og det skulle ikke være noen større risiko.
    Når Lukas skriver at det ikke var plass for dem på herberget tolker jeg det som om de ikke hadde noen nær familie de kunne overnatte hos, og det kan være naturlig om Josefs familie flyttet rundt etter hvor de kunne finne arbeid. Det var et stort romersk byggeprosjekt utenfor Nasaret på denne tiden, og det kan ha trukket både Josef og familien dit uten at de av den grunn ordnet så mye med formalitetene med flyttingen. De var jo vant til at de var et annet sted om noen år uansett. Og at Josef, med fast arbeide, kan ha funnet og forlovet seg med Maria i Nasaret regner jeg også som naturlig.
    Så det går an å tenke på flere måter. Gleder meg til Herren en dag kommer og vi kan finne ut av det. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye antagelser her :-) Men ett problem overser du Lukas beskriver hjemreisen til Galilea etter omskjæringen i templet (åtte dager etter fødselen) mens Matteus beskriver flukten til Egypt umiddelbart etter besøket av de vise menn. Så forklaringen må være at besøk av vise menn skjedde på et annet tidspunkt enn umiddelbart etter fødselen. Hvordan de kom seg til Egypt kan godt ha skjedd slik du skisserer, men det vet vi ikke.

      Slett