fredag 25. november 2016

Gi for å få?

"Gi så skal du få ..."  "Du må så inn ... så skal du høste velsignelse."  "Du kan ikke forvente å få noe når du ikke gir"

Har du hørt slike utsagn?  Det er Bibelsk at Herren velsigner oss når vi gir av våre midler til Hans menighet.  Men hvis det er motivet for å gi, blir alt feil.

I et møte jeg var på en gang oppfordret predikanten alle til å gi 10% av det man ønsket å ha i lønn.  Da skulle du få den lønn du gav tienden av.  Jeg har hørt mange rare og til tider også provoserende kollekttaler.  I et annet møte jeg var på skulle vi gå frem under kollekten.  De som skulle gi 1.000 kunne komme først, deretter de som hadde 500-lapper osv.  Andre sier at om du gir til deres arbeid blir det mer sansynlig at du blir helbredet fra dine sykdommer.  Slik kunne jeg ha fortsatt - desverre ...

Hva er motivet vårt for å gi?

Når vi gir tiende og hellige gaver til menigheten, så skal det ikke være av egoistiske grunner.  Det er ikke for å få noe, eller premieres på noe vis.  Det handler om takknemlighet for alt vi allerede har fått.  Ingen ting overgår det vi har i Kristus.  Vi har fått frelsen i Han, vi har fått kontakt med Gud på grunn av hva Han har gjort, vi har gått fra mørke til lys ....  og så er noen så smålige at de ikke kan gi av sine midler uten å tenke "Jeg vil ha noe tilbake!"  Hvis motivet for å gi er at du skal få noe fra Gud, da tenker jeg at det er like greit å la være å gi.  Hvis ikke takknemligheten for alt du har fått av Ham motiverer deg til å gi raust og romslig, da tror jeg du skal gå inn i deg selv og ransake ditt hjerte.  Har du forstått hva Jesus har gjort?  Har du tatt imot Hans tilbud til deg?  Trenger du mer motivasjon for å gi enn det Jesus allerede har gjort, da tror jeg ikke du har skjønt hva Han har gjort.  Sånn er det med den saken :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar